вівторок, 4 жовтня 2016 р.

ідея та філософія досвіду

Ідея та філософія досвіду
Людина, що не знає нічого,
може навчитися;
 справа тільки в тому,
 щоб запалити в ній бажання вчитися.
Д Дідро
Сучасна школа — це керування різними видами навчально - пізнавальної діяльності школярів. У широкому розумінні цього слова сьогодні школа в нашому суспільстві — найважливіший фактор гуманізації суспільно-економічних відносин, спрямованих на формування нових життєвих установок особистості.
В умовах демократизації та національного відродження система освіти, яка завжди відзначалася тим, що була орієнтована на підготовку не просто спеціалістів, а людей, які б відповідали певним соціальним потребам сучасності, повинна забезпечити якісно новий рівень загальноосвітньої, професійної, наукової підготовки, всебічний розвиток кожної людини як особистості і найвищої цінності суспільства. По­чинати необхідно вже з початкової школи, адже саме вона має
-         Навчити дітей вчитися
-         Прищепити інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними,
-         Розвивати, як зазначив видатний педагог Сухомлинський , всемогутню радість пізнання
Змінюються пріоритети мети навчання  : на першому плані –
-          розвивальна функція
-         Культ активності, самостійності і нестандартної думки.
Все це разом забезпечує розвиток інтелекту кожної дитини.
І тому основне завдання вчителя — добиватися того, щоб кожен урок сприяв розвитку пізнавальних інтересів дітей та їхньої зацікавленості у здобутті знань. Зацікавленість — ефективний засіб успішного навчання, необхідна умова досягнення позитивних наслідків
Лише тоді, коли дитина зацікавиться матеріалом, у неї з'явиться бажання дізнатися про нього більше.
 Я працюю в школі вже 26 років. Набираючи новий колектив першокласників та їх батьків, завжди ставлю перед ними завдання — створити дружній, активний, творчий та життєрадісний колектив. Протягом чотирьох років ми завжди разом — учитель, діти, батьки. Я вважаю, якщо ми — це єдине ціле, то виховання і навчання учнів досяг­нуть поставленої мети.
Мета моєї роботи — досягати мети уроку шляхом зацікавлення учнів, щоб навчання приносило радість, успіх і задоволення.
Сучасне суспільство змінюється досить швидко, важко прогнозувати навіть найближче майбутнє. Тому неможливо передбачити, які знання можуть знадобитися дитині в її позашкільному житті, а які — ні.
З огляду на це, ставлю перед собою завдання:
-          не стільки накопичення дитиною інформації, скільки розвиток мислення, вміння адекватно оцінювати результати,
-          самостійно добувати інформацію, перетворюючи знання на інструмент пізнання Інших видів діяльності, -   вміння конструктивно взаємодіяти з іншими.

На всебічний розвиток учня впливає:
-          знання         основ арифметики,
-         вміння впевнено читати, писати, загальні уявлення про навколишній світ,
-         первинні навички користування книгою та іншими джерелами інформації.
Враховуючи це, переді мною постає проблема: яким чином так побудувати навчання, щоб найповніше задовольнити проблеми кожного учня. Дбаючи про високий рівень знань своїх учнів, у своїй педагогічній діяльності я використовую елементи новітніх педагогічних технологій такі форми, методи і прийоми навчання, які б викликали у дітей цікавість до навчального матеріалу, бажання вчитися, прагнути успіху в опануванні основ наук
Адже інноваційні технології грунтуються на:
             діалозі
             ситуаціях вибору
             вільному обміну думками
             активній взаємодії всіх учнів і учителя.
Під час навчання з використанням елементів новітніх педагогічних технологій учні вчаться:
^ думати, міркувати,
^ висловлювати власну думку,
^ вирішувати поставлені проблеми самостійно,
^ приймати обґрунтовані рішення,
^ працювати творчо, креативно,
^ аналізувати, синтезувати, порівнювати, узагальнювати,
^ оиінювати свою роботу та роботу інших.
Застосування в практичній діяльності
Немає жодної навчальної дисципліни, яка б не вимагала навичок читання, переказу, уміння аналізувати, висловлювати та відстоювати власні думки.
Але все це неможливо, якщо дитина не має необхідних навичок читання, які їй так необхідні для опанування всієї цієї інформації.
Я використовую такі види роботи над виучуваними текстами на уроках читання, що сприяють покращенню техніки читання, умінню свідомо сприймати прочитаний матеріал.
1.   Виразне читання тексту.
2.   Читання ланцюжком.
3.   Читання слів у пірамідках.
Можна складати піраміди як зі слів тексту, так і з інших слів.
4.   Читання із замірюванням прочитаного.
Я даю учням певний час для читання (1 хв). Діти за командою починають читати і за командою зупиняються. Потім рахують кількість прочитаних слів: свої власні, або обмінюються і рахують кількість слів у сусіда по парті
5.   Вибіркове читання.
За завданням діти, використовуючи швидке читання та зорову пам'ять, знаходять певні частини тексту та зачитують їх.
6.   Читання за особами.
Учні вчаться розпізнавати слова автора та дійових осіб, засвоюють правила запису діалогів; формується вміння власним голосом переда­вати інтонацію, характер, настрій персонажу.
7       . Словникова робота та робота над словом;
8.Читання з передбаченням
  за заголовком;
  за початком тексту;
  за прочитаною частиною тексту;
  за ілюстрацією до тексту;
9.     Читання частинами.
Читають логічно закінченими частинами і визначають головну думку кожної частини.
10.   Читання в парах.
Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
11.Самостійне читання.
Діти самостійно читають твір або його частину, готуються дати від­повіді на заздалегідь поставлені запитання
12. «Знайдіть слово».                                                      
Я читаю речення з тексту. Але, не закінчивши його, зупиняюся. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була зупинка.
13. «Знайдіть помилку».
Я читаю текст, припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно стежать. Вони повинні помітити та виправити ці помилки.
14.«Пошуковці».                                                               
Учні виконують завдання:
  знайти в тексті речення в яких є дані вчителем слова;
  знайти речення за початком або кінцем.
15.Читання з певними завданнями.                                
  Прочитати уривок, який найбільше сподобався, вразив. Пояснити
свій вибір.                                                                        
  Знайти і прочитати слова, в яких міститься головна думка твору.
Пояснити свій вибір.
  Поділити текст на логічно завершені частини і поставити до них
запитання (про найголовніше в цій частині).                 
  Знайти, прочитати в тесті синоніми, антоніми, омоніми. Поясняти доцільність їх використання. Що вони допомагають передати?
  Знайти в тексті роздуми, міркування, описи, прочитати. Довести правильність свого вибору,
16.«Аукціон запитань». Діти ставлять запитання один одному, пара — парі, група — групі.
Потім колективно з'ясовують, яке і чиє запитання було найцікавішим.
17.Робота в парах.
Діти ставлять один одному запитання та стежать за правильністю від­повіді.        
18.                   Різні види переказу тексту.  
  Близько до тексту.
  Стислий переказ,
  Переказ у парі (взаємоперевірка, доповнення).      
  Переказ за допомогою міміки, жестів.  
  Переказ зі зміною особи автора (я, він, ми...).
  Переказ із власним продовженням.
  Переказ певної частини.
  Творчий переказ (можна змінювати перебіг подій, дійових осіб...).
19.Характеристика дійових осіб.                                     
20.Словесне малювання.
Розповісти, який малюнок виконали б ви до даного епізоду тексту.
21.Визначити головну думку твору, тему, мету.
22.Скласти план.
23.                   Гра «Фантазія».
Гра-конкурс може проводитись індивідуально, між парами, групами. Учні фантазують, якими епізодами вони б доповнили твір, як би його змінили,...
24.                   Робота з прислів'ями.
Учні добирають прислів'я, що за змістом відповідають даному твору. Складають прислів’я з частин.
Уроки рідної мови покликані всіляко стимулювати розвиток усно­го і писемного мовлення молодших школярів, оскільки саме на цих уро­ках створюються умови для реалізації однієї з найважливіших потреб
                     потреби у повсякчасному спілкуванні як в умовах школи, так і в позашкільному житті.
Тому на уроках рідної мови я ставлю перед собою такі завдання:
забезпечити засвоєння учнями елементарних знань та вмінь із різних розділів мовної теорії.
виробляти вміння зв'язно висловлювати свої думки не лише в усній, а й у письмовій формі,
                 удосконалювати каліграфічні навички дітей,
                 прищеплювати їм культуру оформлення письмових робіт.
Майже на кожному уроці української мови виділяю 5—8 хвилин саме для проведення каліграфічних вправ, що містять, як правило, повторення каліграфічного написання елементів літер, самих літер, їх поєднань, слів , значення, вимову і написання яких потрібно засвоїти кожному.
Крім традиційних завдань, учні записують речення, прислів'я, приказки, загадки, над якими проводиться різноманітна робота: звуко-буквений аналіз слів, визначення в реченнях граматичних основ, добір спорідне­них слів, протилежних та близьких за значенням слів тощо. Наприклад:
 Аа А а Аа Ав Ал ау ат ам ас та
 Око — це дзеркало душі.
-         Як ви розумієте зміст цього прислів'я?
Завдання
1.      Визначте основу речення.
2.      До якої частини мови належать головні члени речення?.
3.      Зробіть звуко-буквений аналіз слова дзеркало.
4.      Провідміняйте іменник око.
5.      Робота в групах.
Складіть пам'ятку для першокласника «Догляд за очима».

На уроках рідної мови намагаюсь використовувати завдання творчого характеру, які стимулюють не лише розвиток творчої уяви учнів, але й сприяють розвитку мовлення школярів, їх самоосвітню діяльність. Це завдання типу:
1.       Склади опис своєї кімнати; своєї улюбленої тварини; свого подвір'я, саду. Чи відчувається в тексті твоє ставлення до описаного?
2.       Склади опис тварини, рослини,. предмета, не називаючи їх. Прочитай у класі друзям. Чи відгадали вони, що ти описав?
3.       Напиши твір-мініатюру про улюблену книгу. Намагайтеся зацікавити друзів цією книгою.
4.   Напиши анотацію на прочитану книгу.
5.   Напиши міркування на тему «Прислів'я про працю».
6.   Допиши казку за даним початком.
7.   Випиши із творів Т. Г. Шевченка речення із звертаннями.
8.                        Допиши     прислів'я.
Не хвали себе сам...
Нема другашукай, а...
Дім без книги —...
Хочеш їсти калачі —...
Чого вони нас навчають? Добери інші прислів'я на аналогічні теми.
9.        Спробуй додати якнайбільше слів, щоб максимально поширити просте речення.
Ми поїдемо.
Ми поїдемо на прогулянку.
Ми поїдемо на прогулянку до лісу.
Ми поїдемо на прогулянку до осіннього лісу. ..
10.                   Порівняй!
Рідна матимати багато книг; бруньки на березічовен на березі; місяць лютийлютий мороз.
Чи однакові частини мови є омонімічними в кожній парі? Чи у всіх формах ці слова є омонімами? Наведи свої приклади.
11.                   Заміни вислови фразеологізмами, близькими за значенням.
Несмілива людина -…
Дуже мало - ...
Жити дуже дружно - …
12.                   Відгадай!
Корінь мій у слові дзвінко.
Суфікс —у слові синочок Закінчення у слові кіт.
Склади сам подібні загадки.
!3.Склади сенкан зі словом:
Щ о?                  Зима
Яка?                   Чарівна, холодна,  сувора...
Що робить?      Притрушує, вкриває, радує...
Фраза, відношення Чарівниця - зима притрушує землю сніжком.
Синонім, асоціація холод
14.   З великим задоволенням учні виконують завдання в ігровій формі:
15.   Гра « Блискавка» ( називаю короткі речення , а учні швидко визначають основу речення)
16. « Встав пропущене слово» - не забуваючи про чергування
Як поріг - то на.....
Ну а ріг - пиши на ......
Коли вухо-то у ....
А кожух - то на.....
17.   Гра « Впіймай прикметник, іменник, дієслово» - з допомогою плескання в долоні.
18. Доберіть слова-рими.
Іде весна - і все радіє, Які для весни є слова?
Вона сердечко  наше ... (гріє)
Вона красива і ..,(жива)»
 і пташечка весну стрічає,
Тендітна , ніжна, як купава,
Веселу пісеньку .. (Співає ).
Весела, лагідна, .„(ласкава).
19. Складіть слова з морфем.
ти, и, по, сигнал — ... (посигналити),  ий, тривож, н —... (тривожний), а, хвилин, очк —... (хвилиночка).
20. "Зберіть " зі складів слова.
ше/ня/ки ре/че/ки/ви ду/но/ре/пе , кишеня, черевики, попереду.
 Утворіть словосполучення за допомогою головного слова шляхом підбору залежних слів.
Пиріг (який?)... (пухкий, смачний, солодкий,...).
Держава (яка?)... (міцна самостійна, незалежна,...).
21.   Утворіть словосполучення за допомогою залежного слова шляхом підбору головного.
Безмежний, неосяжний, глибокий -... (океан).
Червона, солодка, смачна — ... (черешня).
Вставте в слова пропущені літери.
КН..Г.., Р..З..М, ЗН..НН.., М..СЛ..НН...
За якою ознакою одне слово з цього ряду відрізняється від інших?
22. Зберіть з поданих груп літер слова.
регйо цазєь              ивнад
герой  заєць             диван
23. Знайдіть слово, яке "перевернулося ",
Атлас - салат, автор - товар, репет - тепер.
З метою формування діалогічних позицій, діалогічного мовлення, розвитку творчих здібностей використовую інтерактивний метод — ділову гру «За і проти». Діти вчаться ділитися своїми враженнями, констатувати факти, які стосуються співрозмовника, передавати свої емоції, узгоджувати різні підходи до розв'язання конкретних справ.
Наприклад, під час вивчення теми «Зима» перша група«За» (ті, кому подобається зима): «+» зима вкриває землю пухнастою ковдрою, озимина спить під снігом, добре розважатися і кататися: друга група — «Проти» (ті, кому не подобається зима): «—» заносить дороги і затрудняє рух транспорту, пташки голодні, збільшується травматизм...
Використовуючи гру  як засіб збагачення учнів мовними знаннями, вміннями і навичками, я наповнюю її дидактичним змістом, і гра - розвага перетворюється на дидактичну гру, яку використовую з метою навчання.
Наприклад, гру «Орфографічний футбол» використовую під час вивчення теми «Ненаголошені -е ; -и в корені слова». Діти розподіляються на 2 групи і по черзі «забивають м'яч у ворота», вставляючи при цьому пропущені букви. Перемагає команда, яка швидше і правильно вставить всі букви.
Під час роботи в мікрогрупах проводжу ігри «Розмова слів», «Головоломка»: відшукати найбільшу кількість слів на задану тему.
Для звітування використовую інтерактивний метод «Мікрофон».
Також використовую гру на уроках математики - «Сходинки», «Хто швидше», « Замкни коло», «Доберись до прапорця» «Які фігури заховались і скільки їх», різні математичні ребуси; полюбляють діти й ігрові каліграфічні хвилинки та багато інших ігор.
Для досягнення будь-якої дидактичної мети — засвоєння, закріплення, перевірки знань — я широко використовую інтерактивну технологію «Робота в парах».  Для парної роботи використовую ігри «Заселіть будиночки», «Прикрась ялинку»; «Чарівні клітинки», «Яка пара збере кращий урожай» та багато інших. Тобто я використовую не лише навчальні ігри, а ігри як засіб взаємонавчання. Використовуючи інтерактивний метод «ситуацій», новий матеріал дітям подаю не в готовому вигляді, а створюючи ігрову проблемну ситуацію. І діти самі в процесі обговорення, спілкування, радячись між собою та учителем, відкривають для себе нове правило. Так під час вивчення теми « Множення багатоцифрових чисел ,що закінчуються нулями» учні виводять самі правило запису цих чисел під час множення,
Дуже часто на уроках математики використовую математичні диктанти , усні рахунки у вигляді гри, змагання між групами. Це ігри «Комп ’ютер», «Сигнал», «Відгадай задумане число», «Кращий математик», «Математичні вузлики», «Шахматист», «Математичний футбол» - де учням потрібно вставити у вирази пропущені числа.
Власний досвід свідчить про те, що які б інноваційні технології ми не впроваджували в практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут мені допомагають інтерактивні ігрові технології, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в грі, ігровому спілкуванні, і гра для них — це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись.
Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються. До активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. Використання на уроках дидактичних ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий, творчий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв’язується те або інше розумове завдання, підтримують і полегшують інтерес дітей до навчального предмета.
Отже, гранезамінний важіль розумового розвитку дитини.
Отже, дуже важливим є те, що інтерактивні технології виявляють:
-         Індивідуальні особливості
-         Нахили
-         здібності
-          інтелектуальні можливості учнів.
А  завдяки цьому найефективніше формуються такі важливі для молодшого учня уміння:
* мислити логічно,
* робити самостійні висновки,
* доводити доцільність своїх дій,
* уміння осмислювати новий матеріал,
* володіти усним мовленням.
* уміння чітко висловлювати свої думки, обгрунтовувати їх.

А найголовніше, що інтерактивні технології розвивають:
                  творчі здібності,                        
                  уяву, фантазію, потяг до знань,
                  здатність аналізувати, узагальнювати
                  розвивають прагнення до морального удосконалення,
                  навички колективного пошуку істини,
                  бажання примножити свій інтелектуальний набуток;
виховують:                                          
- товариськість,
- уміння брати до уваги  думку інших.    
- уміння працювати в колективі.
- відповідальність за доручену справу


Немає коментарів:

Дописати коментар