Образотворче
мистецтво супроводжує людину упродовж усього життя, забарвлює його веселковими
тонами, додає наснаги, фантазії... Уміймо бачити і дарувати красу! Учімося
створювати її! І тоді світ неодмінно стане привабливішим, привітнішим та
досконалішим...
Працюючи перший рік по новій програмі Державного
стандарту з учнями 1класу
я намагаюсь забезпечити особистісний розвиток учнів та збагатити їх
емоційно-естетичним досвідом щодо сприймання навколишнього світу, розвитку їх
художньо-практичної діяльності, а саме:
формувати культуру людських почуттів –
любові, доброти, милосердя через сприймання творів мистецтва;
розвивати асоціативно-образне та просторове
мислення, творчу уяву, зорову пам'ять, художній смак і творчі здібності;
формувати уявлення про сутність, види та
жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, відповідної
термінології та художньо-практичні компетентності, готовність використовувати
отриманий досвід у самостійній творчій діяльності;
виховувати духовні та моральні ціннісні
орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, інтереси, смаки, потреби в
творчості; національно-патріотичну свідомість та активну життєву позицію .
Вважаю, що моє завдання, як вчителя –
допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче
зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природою, управляти
процесами творчого пошуку учнів, йдучи від простого до складного: створювати
ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дитини, розвивати
його уяву, асоціативне мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення
постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. У
процесі вивчення образотворчого мистецтва учні повинні засвоїти відомості про
найвидатніші твори художників, художньо-виражальні засоби образотворчого
мистецтва. Вивчити основні принципи образотворчого мистецтва, особливості видів
образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, декоративно-прикладне
мистецтво, архітектура), особливості жанрів (пейзаж, натюрморт, портрет). Учні
повинні навчитися малювати з натури і з пам’яті окремі предмети, натюрморти,
тварин і птахів, фігуру людини з передачею пропорцій, конструктивної будови,
перспективи, кольору, тональних відношень.
На уроках у першокласників формується вміння
стилізації природних форм, їх декоративного перероблення з дальшим
використанням у візерунках, декоративних композиціях, а також навички
використання у роботах симетрії, ритму, кольору. Учні знайомляться із постійною
взаємодією різних видів мистецтва: музики ,театру, хореографії та літератури .
Працюючи над вивченням, закріпленням та
повторенням програмового матеріалу у своїй роботі використовую ІКТ, які дають
змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання, зробити уроки
цікавими, демонструючи різні техніки мистецтва та кращі зразки майстрів.
На уроках застосовую різноманітні методи,
прийоми та вправи, наприклад: «Що в чарівному мішечку?», «Незакінчене речення»,
«Квітка - семицвітка», «Знайди
пару», «Склади пазл», «Кошик знань», «Неправильний малюнок» «Мистецький
пінг-понг», «Мікрофон» та інші.
Учням подобається на уроках розв'язувати
кросворди, ребуси, брати участь у турнірах, вікторинах, КВК. До таких уроків
учні готують індивідуально-випереджальні завдання, використовуючи комп’ютер.
Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом у цілому намагаюся
створювати шляхом використанням різноманітних типів нестандартних уроків (з
використанням комп'ютерів): урок-сюрприз, урок-казка, урок-конкурс,
урок-мандрівка.
Розгляньмо інтерактивні вправи для формування
художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва з використанням ІКТ
та роздаткового матеріалу.
Вправа
«Вибери правильну дію»
Художник Поет Танцівник Гончар
(Малює, читає,ліпить,танцює)
Вправа
«Сенкан»
Підібрати сенкан до слова пейзаж:
Природа
Незвичайна, дика
Чарує, надихає, закохує.
Незвичайна картина милує око.
Вправа
«Продовж речення»
Я
люблю образотворче мистецтво за …
Вправа
«Штриховка»
Намалюй 6 кружечків, вибери варіанти штриховки
та замалюй.
Вправа
«Знайди відповідність»
За допомогою стрілочки знайди відповідність
між термінами та їх значенням:
Портрет гірський Натюрморт історичний Пейзаж шкільний
Вправа
«Тести»
1. Повторюваність, чергування впорядкованих
композиційних елементів – це:
А) симетрія;
Б) силует;
В) ритм.
2. Для витинанки, виготовленої з блакитного
паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору:
А) синій;
Б) пурпуровий;
В) жовтий.
3. Для витинанки, виготовленої з жовтого
паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору
А) фіолетовий
Б) червоний
В) блакитний
Вправа
«Квітка - семицвітка».
(Завдання: від різнокольорової квітки треба
відірвати пелюстку і розказати все про колір.)
Вправа
«Четвертий зайвий» ( записано 4 слова, що означають поняття. 3 поняття мають
спільну ознаку і можуть бути об’єднані більш об’ємним поняттям. Одне слово –
зайве)
Альбом, олівець, фарби, ваза.-приладдя (зайве
- ваза)
Проліски, бруньки, струмки, вовк – пора року –
ВЕСНА, (зайве - вовк).
Вправа
«Словесний малюнок»
(Завдання: вибери речення і усно опиши те, що ти уявив)
1.Весна - це тепло, блакитне небо, яскраве
сонечко.
2. Весна - це перші квіти, зелена травичка,
зелені листочки на кущах і деревах.
3. Весна - це теплий дощик, веселі пісні
пташок. Це перший грім і пер¬ша громовиця.
4. Весна - це мамине свято, це день народження
Тараса Шевченка, це Великдень.
Вправа
«Кольори осені»
Завдання: учень отримує 3 листочки, 2 з яких
розфарбовані, наприклад жовтий та червоний, на не зафарбованому листочку треба
створити новий відтінок.
Вправа
«Я роблю це так»
Дитина виступає в ролі вчителя. даючи
консультації своїм однокласникам, наприклад, як правильно розмістити аркуш
паперу і розташувати свою композицію.
Вправа
«Чарівний пензлик»
Завдання : отримати новий відтінок кольору.
Спочатку учитель вводить дітей в ігрову
ситуацію:
- Ми всі художники -чарівники, творимо на
папері чудеса. Зараз я вам покажу, як це робиться. У мене два листки паперу. Це
– звичайний папір, а цей – змочений чарівною водою. У вас на партах у склянках
стоїть чарівна вода. Я беру папір, змочений чарівною водою папір повинен
знаходитися в стадії висихання, пензликом малюю три пелюстки малиновою фарбою,
кольори будуть розпливчастими), потім – три пелюстки фіолетовою фарбою. Бачите,
як кольори впливають один на другий. Ось і вийшли чарівні квіти.
- Тепер давайте зробимо папір чарівним.
Візьміть пензлик і опустіть у воду та змочіть ним папір. Покладемо пензлик,
держіть руки над папером, закрийте очі і повільно рухайте і промовляйте: «Раз,
два, три, папір чарівний. Дивись!». Так треба сказати 2-3 рази.
Учні повторюють чарівні слова, а папір тим
часом підсихає.
- Тепер ми можемо створювати чарівні квіти.
Візьмемо тоненький пензлик, вмочимо у жовту фарбу, промалюємо три пелюстки
жовтою фарбою, потім – три пелюстки червоною фарбою, потім малюємо зелень.
Вправа
«Уяви та домалюй»
Роздаються аркуші, на кожному з яких
намальовано коло діаметром 4 сантиметри. Діти на уроці працюють простими і
кольоровими олівцями. Вчитель сповіщає дітям, що до них на урок завітала гостя,
це – Фея. Вона пропонує цікаву гру.
Фея.
- Діти, зараз я покажу вам свій малюнок. Це коло. Спробуйте відгадати, що я
хотіла намалювати за допомогою цього кола, і відтворіть це на своїх листках.
Тільки не можна збільшувати і зменшувати це коло.
Діти домальовують коло. Не всі відразу
здогадуються, як потрібно зображати предмет, використовуючи готову форму кола,
бувають і помилки. І тоді Фея вказує на помилки, допомагає ідеями.
Вправа
«Я – тобі, ти - мені»
Діти пригадують правила роботи з акварельними
фарбами та по черзі розповідають один одному:
1) акварель потрібно розвести і, перш ніж
малювати, перевірити колір на папері;
2) кольори не повинні перекривати один одного,
інакше буде бруд;
3) якщо малювати аквареллю, де поряд є ще
фарба, яка не просохла, фарба розтечеться;
4) малювати аквареллю можна і по вологому
папері, тоді фарба розпливається, і виходить, що ми дивимося на малюнок через
вологе скло;
5) потрібно знати правила змішування кольорів:
червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий –
оранжевий, синій і жовтий – зелений.
Вчитель, який хвилюється за результат своєї
роботи, завжди буде прагнути створити творчу позитивно активну емоційну
атмосферу, як справжній чарівник-казкар, повинен обгорнути дітей своєю
природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом, витонченим
розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та результатів їхньої
творчості.
Немає коментарів:
Дописати коментар