вівторок, 4 жовтня 2016 р.

Використання інтерактивних методів навчання як шлях до формування ключових компетентностей учнів на уроках образотворчого мистецтва

Образотворче мистецтво супроводжує людину упродовж усього життя, забарвлює його веселковими тонами, додає наснаги, фантазії... Уміймо бачити і дарувати красу! Учімося створювати її! І тоді світ неодмінно стане привабливішим, привітнішим та досконалішим...
 Працюючи перший рік по новій програмі Державного стандарту з учнями 1класу я намагаюсь забезпечити особистісний розвиток учнів та збагатити їх емоційно-естетичним досвідом щодо сприймання навколишнього світу, розвитку їх художньо-практичної діяльності, а саме:
  формувати культуру людських почуттів – любові, доброти, милосердя через сприймання творів мистецтва;
  розвивати асоціативно-образне та просторове мислення, творчу уяву, зорову пам'ять, художній смак і творчі здібності;
  формувати уявлення про сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, відповідної термінології та художньо-практичні компетентності, готовність використовувати отриманий досвід у самостійній творчій діяльності;
 виховувати духовні та моральні ціннісні орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, інтереси, смаки, потреби в творчості; національно-патріотичну свідомість та активну життєву позицію .
 Вважаю, що моє завдання, як вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природою, управляти процесами творчого пошуку учнів, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дитини, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. У процесі вивчення образотворчого мистецтва учні повинні засвоїти відомості про найвидатніші твори художників, художньо-виражальні засоби образотворчого мистецтва. Вивчити основні принципи образотворчого мистецтва, особливості видів образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура), особливості жанрів (пейзаж, натюрморт, портрет). Учні повинні навчитися малювати з натури і з пам’яті окремі предмети, натюрморти, тварин і птахів, фігуру людини з передачею пропорцій, конструктивної будови, перспективи, кольору, тональних відношень.
 На уроках у першокласників формується вміння стилізації природних форм, їх декоративного перероблення з дальшим використанням у візерунках, декоративних композиціях, а також навички використання у роботах симетрії, ритму, кольору. Учні знайомляться із постійною взаємодією різних видів мистецтва: музики ,театру, хореографії та літератури .
 Працюючи над вивченням, закріпленням та повторенням програмового матеріалу у своїй роботі використовую ІКТ, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання, зробити уроки цікавими, демонструючи різні техніки мистецтва та кращі зразки майстрів.
 На уроках застосовую різноманітні методи, прийоми та вправи, наприклад: «Що в чарівному мішечку?», «Незакінчене речення», «Квітка - семицвітка», «Знайди пару», «Склади пазл», «Кошик знань», «Неправильний малюнок» «Мистецький пінг-понг», «Мікрофон» та інші.
 Учням подобається на уроках розв'язувати кросворди, ребуси, брати участь у турнірах, вікторинах, КВК. До таких уроків учні готують індивідуально-випереджальні завдання, використовуючи комп’ютер. Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом у цілому намагаюся створювати шляхом використанням різноманітних типів нестандартних уроків (з використанням комп'ютерів): урок-сюрприз, урок-казка, урок-конкурс, урок-мандрівка.
 Розгляньмо інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва з використанням ІКТ та роздаткового матеріалу.
Вправа «Вибери правильну дію»
 Художник Поет Танцівник Гончар
 (Малює, читає,ліпить,танцює)
Вправа «Сенкан»
 Підібрати сенкан до слова пейзаж:
 Природа
 Незвичайна, дика
 Чарує, надихає, закохує.
 Незвичайна картина милує око.
Вправа «Продовж речення»
Я люблю образотворче мистецтво за …
Вправа «Штриховка»
 Намалюй 6 кружечків, вибери варіанти штриховки та замалюй.
Вправа «Знайди відповідність»
 За допомогою стрілочки знайди відповідність між термінами та їх значенням:
 Портрет гірський  Натюрморт історичний  Пейзаж шкільний
Вправа «Тести»
 1. Повторюваність, чергування впорядкованих
 композиційних елементів – це:
 А) симетрія;
 Б) силует;
 В) ритм.
 2. Для витинанки, виготовленої з блакитного паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору:
 А) синій;
 Б) пурпуровий;
 В) жовтий.
 3. Для витинанки, виготовленої з жовтого паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору
 А) фіолетовий
 Б) червоний
 В) блакитний
Вправа «Квітка - семицвітка».
 (Завдання: від різнокольорової квітки треба відірвати пелюстку і розказати все про колір.)
Вправа «Четвертий зайвий» ( записано 4 слова, що означають поняття. 3 поняття мають спільну ознаку і можуть бути об’єднані більш об’ємним поняттям. Одне слово – зайве)
 Альбом, олівець, фарби, ваза.-приладдя (зайве - ваза)
 Проліски, бруньки, струмки, вовк – пора року – ВЕСНА, (зайве - вовк).
Вправа «Словесний малюнок»
 (Завдання: вибери речення і усно опиши те, що ти уявив)
 1.Весна - це тепло, блакитне небо, яскраве сонечко.
 2. Весна - це перші квіти, зелена травичка, зелені листочки на кущах і деревах.
 3. Весна - це теплий дощик, веселі пісні пташок. Це перший грім і пер¬ша громовиця.
 4. Весна - це мамине свято, це день народження Тараса Шевченка, це Великдень.
Вправа «Кольори осені»
 Завдання: учень отримує 3 листочки, 2 з яких розфарбовані, наприклад жовтий та червоний, на не зафарбованому листочку треба створити новий відтінок.
Вправа «Я роблю це так»
 Дитина виступає в ролі вчителя. даючи консультації своїм однокласникам, наприклад, як правильно розмістити аркуш паперу і розташувати свою композицію.
Вправа «Чарівний пензлик»
 Завдання : отримати новий відтінок кольору.
 Спочатку учитель вводить дітей в ігрову ситуацію:
 - Ми всі художники -чарівники, творимо на папері чудеса. Зараз я вам покажу, як це робиться. У мене два листки паперу. Це – звичайний папір, а цей – змочений чарівною водою. У вас на партах у склянках стоїть чарівна вода. Я беру папір, змочений чарівною водою папір повинен знаходитися в стадії висихання, пензликом малюю три пелюстки малиновою фарбою, кольори будуть розпливчастими), потім – три пелюстки фіолетовою фарбою. Бачите, як кольори впливають один на другий. Ось і вийшли чарівні квіти.
 - Тепер давайте зробимо папір чарівним. Візьміть пензлик і опустіть у воду та змочіть ним папір. Покладемо пензлик, держіть руки над папером, закрийте очі і повільно рухайте і промовляйте: «Раз, два, три, папір чарівний. Дивись!». Так треба сказати 2-3 рази.
 Учні повторюють чарівні слова, а папір тим часом підсихає.
 - Тепер ми можемо створювати чарівні квіти. Візьмемо тоненький пензлик, вмочимо у жовту фарбу, промалюємо три пелюстки жовтою фарбою, потім – три пелюстки червоною фарбою, потім малюємо зелень.
Вправа «Уяви та домалюй»
 Роздаються аркуші, на кожному з яких намальовано коло діаметром 4 сантиметри. Діти на уроці працюють простими і кольоровими олівцями. Вчитель сповіщає дітям, що до них на урок завітала гостя, це – Фея. Вона пропонує цікаву гру.
Фея. - Діти, зараз я покажу вам свій малюнок. Це коло. Спробуйте відгадати, що я хотіла намалювати за допомогою цього кола, і відтворіть це на своїх листках. Тільки не можна збільшувати і зменшувати це коло.
 Діти домальовують коло. Не всі відразу здогадуються, як потрібно зображати предмет, використовуючи готову форму кола, бувають і помилки. І тоді Фея вказує на помилки, допомагає ідеями.
Вправа «Я – тобі, ти - мені»
 Діти пригадують правила роботи з акварельними фарбами та по черзі розповідають один одному:
 1) акварель потрібно розвести і, перш ніж малювати, перевірити колір на папері;
 2) кольори не повинні перекривати один одного, інакше буде бруд;
 3) якщо малювати аквареллю, де поряд є ще фарба, яка не просохла, фарба розтечеться;
 4) малювати аквареллю можна і по вологому папері, тоді фарба розпливається, і виходить, що ми дивимося на малюнок через вологе скло;
 5) потрібно знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий – оранжевий, синій і жовтий – зелений.

 Вчитель, який хвилюється за результат своєї роботи, завжди буде прагнути створити творчу позитивно активну емоційну атмосферу, як справжній чарівник-казкар, повинен обгорнути дітей своєю природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом, витонченим розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та результатів їхньої творчості.

Немає коментарів:

Дописати коментар