Мета:
розширити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички
правильного, виразного, швидкого
читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, критичне
мислення, творчі здібності дітей; сприяти національному вихованню учнів.
Обладнання: мультимедійна
презентація, підручник
ХІД
УРОКУ
І.
Організація класу (слайд 1).
- В
нас зараз почнеться цікавий урок –
Про це повідомив веселий дзвінок.
Сказав з переривом на ноті високій:
«Вітаю вас, друзі, з початком уроку!»
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Мовна розминка.
Дихальна гімнастика.
-
Щоб навчитися читати правильно, швидко і
виразно, треба розпочати урок із
дихальної гімнастики.
- Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху
вимовляйте звук: о-о-о-о...
- Зробіть
довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте склади:
пім-пам-пом-пум-пем-пім
мам-мом-мум-мім-мем-мим
Вправа на формування навичок чіткої та
виразної вимови (слайд 2).
Школярі
повторюють склади і завершують речення, знаходячи останнє слово за змістом і
римою.
Ві-ві-ві – всі ми стали ...
(допитливі).
Ами-ами-ами – називають нас ...
(чомусиками).
Ся-ся-ся – намагаємося про все ...
(дізнатися).
1
Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування.
-
Який розділ ми закінчили вивчати?
-
Твори яких жанрів ми опрацювали в цій темі?
-
Чим різняться тексти з енциклопедій від оповідань чи казок?
-
Як ви розумієте вислів Запитання –
це шлях до знання?
-
Що було завдано додому? (За
бажанням діти могли намалювати малюнок своєї іграшки й скласти розповідь про
неї. Або у парі створити діалог про те, якими іграшками вони бавляться.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення
теми і завдань уроку.
- Який сьогодні
день? Яка за вікном погода?
- Складіть прислів’я і поясніть, як ви
розумієте його зміст. Читайте від
найменшого квадрата до найбільшого (слайд
3).
Як не крути, а діло йде до весни.
Аналіз
прислів’я, висловлювання дітьми своїх міркувань.
-
Діти, а що ви уявляєте, пригадуєте, коли чуєте слово в е с н а?
Складання
«асоціативної павутинки».
Весна
Діти називають
слова с о н ц е, т е п л о, к в і т и, п
т а х и, р а д і с т ь.
Вправа «Набери слова».
(Суть вправи полягає в тому, що учень уявляє себе за
комп’ютером і набирає слова. Перед ним на картці «клавіатура».)
- Діти, з весною
пов’язане ще одне слово.
- «Наберіть»
букви: ш, е, в, ч, е, н, к, о.
-
Яке слово ви набрали? ( Шевченко.)
2
Учитель
вивішує на останнє порожнє місце асоціативної павутинки ім’я
поета.
-
Сьогоднішній наш урок присвячений видатній людині – поетові і
художникові (слайд 4).
ІV. Робота над темою
уроку.
Розповідь про Т. Шевченка (слайд 5).
-
Послухайте уважно і дайте відповідь на питання, як ім’я поета пов’язане з весною. (Відповіді дітей.)
-
День народження і день смерті поета стоять поряд – 9 - 10 березня. А між
цими двома березневими днями – 47 років життя.
-
На цьому автопортреті Тарас зображений у 26 – річному віці. За своє
життя Тарас Григорович створив близько 40 автопортретів.
Опрацювання оповідання Д.Красицького «Тарас
Шевченко».
- Прочитайте назву твору (слайд 6). Спробуйте визначити жанр
твору, обґрунтуйте свої міркування.
-
Як ви вважаєте, про які роки життя піде мова у творі?
Словникова робота (слайди 7-8).
- Давайте з’ясуємо значення деяких слів.
Хура
– великий віз для перевезення вантажів.
Вишняк
– вишневий садок.
Свита
– верхній одяг.
- До
поданих слів доберіть близькі за значенням слова, користуючись довідкою.
Панщина Неабищо
Кріпак Плекають
Довідка:
·
доглядають, пестять;
·
робота, яку виконували
для пана;
·
щось незвичайне;
3
·
людина, яка була
власністю пана.
Первинне сприйняття тексту (слайд 9).
На слайді
з’являється зображення
хати, в якій народився Т. Шевченко.
Завдання перед читанням (слуханням). Послухайте
текст. Визначте, чи справдились ваші передбачення. (Відповіді дітей.)
-
Про що ви вже знали?
-
Що з почутого для вас нове?
Фізкультхвилинка.
Повторне сприймання тексту.
-
Прочитайте текст самостійно, складіть запитання для однокласників за
змістом оповідання.
Діти
складають запитання і ставлять однокласникам оцінки «правильно» й
«неправильно».
Вправа для зняття втоми очей.
-
Очки вліво подивились –
Там нічого не змінилось.
Вправо повели зінички –
Ні зайчика, ні лисички.
Очки вгору, очки вниз,
Не лінуйся, посміхнись.
Очки сплять, вони втомились.
Знов відкрились, подивились.
Сплять – відкрились (2 рази)
І
на цьому зупинились.
Читання вголос.
-
Зараз ми прочитаємо текст різними способами:
4
1-й абзац – «ланцюжком» по одному реченню;
2-й абзац – «дощиком»;
3-й
абзац – «Земля – небо».
Вибіркове читання.
-
Прочитайте, якою була мати Тараса.
-
Знайдіть і прочитайте, як Шевченко писав пізніше про своє дитинство.
-
Що перед смертю сказав батько про Тараса? Прочитайте.
Визначення головної думки оповідання (слайди 10-16).
- Прочитайте
виділене речення. Чи збулися слова батька?
Діти
переглядають слайди. Учитель коротко розповідає про Т. Шевченка.
V. Узагальнення та
систематизація знань.
Робота в групах.
Діти
об’єднуються в групи за назвами весняних квітів (слайд 17).
Завдання для груп.
І група. Встановити
послідовність пунктів плану до оповідання.
Смерть батька.
Померла ненька.
Тяжке сирітське життя.
Слова батька збулися.
ІІ група.
Відновити вірш.
Велику
книгу _________,
дорослі й діти
І
«Кобзарем» її _________.
заповіти
В тім «Кобзареві» зложив _______, написав
Щоб знали всі: _________ й _____. назвав
ІІІ
група. Заповнити кросворд.
5
1. Назва місяця, в якому народився Тарас.
2. У якій сім’ї народився Тарас?
3. Скільки років було Тарасові, коли
померла мати?
4. Як називалась перша книжка віршів
поета?
3
|
2
|
||||||
4
1
Презентація результатів роботи груп.
Оцінювання.
Творче завдання.
На закінчення виконаємо завдання творчого
характеру – складемо сенкан (вірш-п’ятирядник)
до слова Ш е в ч е н к о. План
складання сенкана на дошці (слайд18).
1. Хто? ___________.
2. Який? __________, ___________.
3. Що робив? ___________, __________,
___________.
4. Речення. ___________ ___________
___________ __________.
5. Слово-синонім. ____________.
VІ. Підсумок уроку.
- Які ваші враження від уроку?
6
- Що
нового дізналися?
- Що
було робити найцікавіше?
VІІ. Домашнє завдання.
·
Переказати оповідання.
·
Розглянути вдома
«Кобзар» і вибрати разом з батьками уривок для читання (на вибір).
- Зараз закінчиться наш урок –
Про це повідомить веселий дзвінок (слайд19).
Немає коментарів:
Дописати коментар