суботу, 10 грудня 2016 р.

урок Т.Г.Шевченко

      Мета: розширити  знання учнів про життя і творчість  Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички правильного, виразного,  швидкого читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, критичне мислення, творчі здібності дітей; сприяти національному вихованню учнів.
     Обладнання: мультимедійна презентація, підручник
     ХІД  УРОКУ
     І. Організація класу (слайд 1).
     -  В нас зараз почнеться цікавий урок –
     Про це повідомив веселий дзвінок.
     Сказав з переривом на ноті високій:
     «Вітаю вас, друзі, з початком уроку!»
     ІІ. Актуалізація опорних знань.
     Мовна розминка.
     Дихальна гімнастика.
-  Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок із
дихальної  гімнастики.
-  Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук: о-о-о-о...
     -  Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте склади:
     пім-пам-пом-пум-пем-пім
     мам-мом-мум-мім-мем-мим
     Вправа на формування навичок чіткої та виразної вимови (слайд 2).
    Школярі повторюють склади і завершують речення, знаходячи останнє слово за змістом і римою.
     Ві-ві-ві – всі ми стали  ...   (допитливі).
     Ами-ами-ами – називають нас  ...   (чомусиками).
     Ся-ся-ся – намагаємося про все  ...   (дізнатися).
1
     Перевірка домашнього завдання.
     Фронтальне опитування.
     -  Який розділ ми закінчили вивчати?
     -  Твори яких жанрів ми опрацювали в цій темі?
     -  Чим різняться тексти з енциклопедій від оповідань чи казок?
     -  Як ви розумієте вислів Запитання – це шлях до знання?
     -  Що було завдано додому? (За бажанням діти могли намалювати малюнок своєї іграшки й скласти розповідь про неї. Або у парі створити діалог про те, якими іграшками вони бавляться.)
     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку.
     -  Який сьогодні день? Яка за вікном погода?
     - Складіть прислів’я і поясніть, як ви розумієте  його зміст. Читайте від найменшого квадрата до найбільшого (слайд 3).
     Як не крути, а діло йде до весни.
     Аналіз прислів’я, висловлювання дітьми своїх міркувань.
     -  Діти, а що ви уявляєте, пригадуєте, коли чуєте слово в е с н а?
     Складання  «асоціативної павутинки».           
Весна


     Діти називають слова  с о н ц е, т е п л о, к в і т и, п т а х и, р а д і с т ь.
     Вправа «Набери слова».
     (Суть вправи полягає в тому, що учень уявляє себе за комп’ютером і набирає слова. Перед ним на картці «клавіатура».)
     -  Діти, з весною пов’язане ще одне слово.
     -  «Наберіть» букви:  ш, е, в, ч, е, н, к, о.
     -  Яке слово ви набрали? ( Шевченко.)
2
     Учитель вивішує на останнє порожнє місце асоціативної павутинки  імя поета.
     -  Сьогоднішній наш урок присвячений видатній людині – поетові і художникові (слайд 4).
     ІV. Робота над темою уроку.
     Розповідь про Т. Шевченка (слайд 5).
     -  Послухайте уважно і дайте відповідь на питання, як імя поета пов’язане з весною. (Відповіді дітей.)
     -  День народження і день смерті поета стоять поряд – 9 - 10 березня. А між цими двома березневими днями – 47 років життя.
     -  На цьому автопортреті Тарас зображений у 26 – річному віці. За своє життя Тарас Григорович створив близько 40 автопортретів.
     Опрацювання оповідання Д.Красицького «Тарас Шевченко».
     - Прочитайте назву твору (слайд 6). Спробуйте визначити жанр твору, обґрунтуйте свої міркування.
     -  Як ви вважаєте, про які роки життя піде мова у творі?
     Словникова робота (слайди 7-8).
     -  Давайте зясуємо значення деяких слів.
     Хура – великий віз для перевезення вантажів.
     Вишняк – вишневий садок.
     Свита – верхній одяг.
     -  До поданих слів доберіть близькі за значенням слова, користуючись довідкою.
    
Панщина   Неабищо
Кріпак       Плекають
Довідка:
·        доглядають, пестять;
·        робота, яку виконували для пана;
·        щось незвичайне;
3
·        людина, яка була власністю пана.
     Первинне сприйняття тексту (слайд 9).
     На слайді зявляється зображення хати, в якій народився Т. Шевченко.
     Завдання перед читанням (слуханням). Послухайте текст. Визначте, чи справдились ваші передбачення. (Відповіді дітей.)
     -  Про що ви вже знали?
     -  Що з почутого для вас нове?
     Фізкультхвилинка.
     Повторне сприймання тексту.
     -  Прочитайте текст самостійно, складіть запитання для однокласників за змістом оповідання.
     Діти складають запитання і ставлять однокласникам оцінки «правильно» й «неправильно».
     Вправа для зняття втоми очей.
     -  Очки вліво подивились –
     Там нічого не змінилось.
     Вправо повели зінички –
     Ні зайчика, ні лисички.
     Очки вгору, очки вниз,
     Не лінуйся, посміхнись.
     Очки сплять, вони втомились.
     Знов відкрились, подивились.
     Сплять – відкрились (2 рази)
      І на цьому зупинились.
     Читання вголос.
     -  Зараз ми прочитаємо текст різними способами:
4
     1-й абзац – «ланцюжком» по одному реченню;
     2-й абзац – «дощиком»;
     3-й абзац – «Земля – небо».
     Вибіркове читання.
     -  Прочитайте, якою була мати Тараса.
     -  Знайдіть і прочитайте, як Шевченко писав пізніше про своє дитинство.
     -  Що перед смертю сказав батько про Тараса? Прочитайте.
     Визначення головної думки оповідання (слайди 10-16).
     -  Прочитайте виділене речення. Чи збулися слова батька?
     Діти переглядають слайди. Учитель коротко розповідає про Т. Шевченка.
     V. Узагальнення та систематизація знань.
     Робота в групах.
     Діти об’єднуються в групи за назвами весняних квітів (слайд 17).
     Завдання для груп.
     І група. Встановити послідовність пунктів плану до оповідання.
              Смерть батька.
              Померла ненька.
              Тяжке сирітське життя.
              Слова батька збулися.
     ІІ група. Відновити вірш.
     Велику книгу _________,                                           дорослі й діти
     І «Кобзарем» її _________.                                        заповіти
     В тім «Кобзареві» зложив _______,                           написав
     Щоб знали всі: _________ й _____.                           назвав
     ІІІ група. Заповнити кросворд.
5
     1. Назва місяця, в якому народився Тарас.
     2. У якій сімї народився Тарас?
     3. Скільки років було Тарасові, коли померла мати?
     4. Як називалась перша книжка віршів поета?


3
2




































                                          4               

                     
                                       1





     Презентація результатів роботи груп.
     Оцінювання.
     Творче завдання.
     На закінчення виконаємо завдання творчого характеру – складемо сенкан (вірш-пятирядник) до слова Ш е в ч е н к о. План складання сенкана на дошці (слайд18).
     1. Хто? ___________.
     2. Який? __________, ___________.
     3. Що робив? ___________, __________, ___________.
     4. Речення. ___________   ___________   ___________   __________.
     5. Слово-синонім. ____________.
     VІ. Підсумок уроку.
     -  Які ваші враження від уроку?
6
     -  Що нового дізналися?
     -  Що було робити найцікавіше?
     VІІ. Домашнє завдання.
·        Переказати оповідання.
·        Розглянути вдома «Кобзар» і вибрати разом з батьками уривок для читання (на вибір).
      -  Зараз закінчиться наш урок –
     Про це повідомить веселий дзвінок (слайд19).


Немає коментарів:

Дописати коментар