Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Дієслово»
Мета: відновити в пам’яті учнів, систематизувати та узагальнити вивчене з теми,
удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну
роль, правильно писати дієслова в різних особових формах, розвивати логічне
мислення, мовлення, уяву, творчі здібності учнів, уміння зіставляти,
аналізувати; виховувати почуття національної гордості, моральні цінності
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Форма: Урок-космічна подорож
Обладнання: картки, ілюстрації, карта
зоряного неба, комп’ютер,
проектор, презентація
ХІД УРОКУ
1.
Організаційний момент
1.1.
Поверніться,
потягніться.
Один одному
всміхніться
Дружно скажем : «Добрий
день»
Повний знань, умінь
, пісень.
А тепер приступим ,
браття,
До роботи із
завзяттям.
Хто в навчанні не
ліниться,
Може той всього
навчиться.
1.2.
Існує
безліч таємниць. Вони ваблять, спонукають до пошуку, до розкриття. Кажуть: „Немає
нічого неможливого”. Зараз я пропоную вам перенестися до таємного світу
пізнання, де ми будемо шукати істини. Вивчаючи дієслово, ми відвідали безліч
місць: це і український ярмарок, й історичний музей, і затишна українська хата,
і Запорізька Січ, і православні храми Києва, і карнавал у Вені. Сьогодні у нас
буде незвичайна подорож. Куди ми попрямуємо, ви дізнаєтеся, прочитавши
акровірш.
Коли поглянеш у небо нічне,
Око помітить красу зірок.
Серпик яскравий ніжно моргне — це
Місяць промінь шле на дашок
Оселі, в якій дитя мале
Спить і у сні летить до зірок.
2.
Мотивація навчальної діяльності
Зорі, очі весняної ночі!
Зорі,
темряви погляди ясні!
То лагідні, як очі дівочі,
То
палкії, мов світла прекрасні.
Леся Українка
-
Чи
доводилося вам спостерігати зоряне небо?
-
Яке
враження воно справило?
(на дошці подається
карта зоряного неба)
Наш урок незвичайний. Ми вирушимо у космічну подорож,
помандруємо планетами. Кожен екіпаж зайняв своє місце у ракеті.
3.
Оголошення теми та мети уроку
4. Актуалізація опорних знань
- Діти,
доки космонавти готуються до старту, прошу взяти інтерв′ю один в одного на тему «Дієслово»,
таким чином згадати вивчене про дієслово. (Діти працюють в парах, а потім за
вибором вчителя один учень ставить питання, а інший відповідає на нього.
Наприклад: яка частина мови називається дієсловом?, скільки дієвідмін має
дієслово?, як творяться дієслова умовного способу?, які види дієслова ви знаєте?,
назвіть способи, часи дієслова.
4.
Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1) Ракета
на старті. Команди готові. Щоб запуск пройшов успішно, командам необхідно знайти
«Третє зайве»
1) думають, говорять, (II дієвідміна)
пишуть;
2)не говорити, не розказувати, нехтувати (пишем разом);
3)намагатися,
вчити, отримати (доконаний вид).
2) Наша подорож
уявна. Але людина мріє, що колись космічна подорож стане реальністю для усіх
землян. Вслухаймося у невідоме, небачене, таємниче…
(Музичний супровід)
«Мікрофон».
Продовжіть речення. Висловіть свої почуття
-
Я бачу…
-
Я відчуваю…
-
Я знаю…
-
Я впевнений…
Ми наближаємося до першої планети під назвою Меркурій.
А чи знаєте ви, що це найближча планета до Сонця та
найменша з усіх планет. Удень планета нагрівається до +424 С, а коли сонце
ховається за горизонт – 183 С.
Ця планета підготувала вам завдання
(групи учнів отримують завдання, працюють біля дошки по черзі та пояснюють відповідь)
І група «Знайди помилку». Знайдіть помилки, поставте замість крапок потрібні
букви. .Доберіть синоніми до підкресленого слова.
Пишут...ся, мов...т...ся,
робитеся, диви...ся, заспокоївся, стелит...ся, набираєт.хя, торкає...ся, струшуєт...ся, відцаляєт...ся, дивує...ся.
ІІ
група – «Ти – редактор»
Напишіть вірно дієслова
(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся,
(не) волити, (не)
дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не)
вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати.
Вмиваю…ся, вітає…ся, посміхаю…ся, починає…ся, стели…ся.
ІІІ група –
«Знайди помилку». Завдання: записані
слова із помилками напишіть правильно, замість крапок поставте потрібні букви і
поясніть орфограми.
Мовчете, (мовчите),
ловете,(ловите), кажиш (кажеш), пишите(пишете); куп.ш, зігн.ш, дума.ш,
стукот.ш, знайд.ш, хова.ш, ліч.ш, поліч.ш, крут.ш, в’яж.ш
Ми
впоралися із завданням та рушимо далі. Перед нами планета Венера. Це найяскравіша
планета після Місяця та Сонця. Але людська нога сюди ніколи не ступить, адже
повітря складається з вуглекислого газу, а з неба у вигляді дощу падає сірчана
кислота.
Ми не будемо наближатися до цієї планети,але зможемо
проявити свою творчість
«Творча» Завдання: вчитель
вішає на дошку три різнокольорові листочки, діти повинні під кожним листочком
написати дієслова, які асоціюються в них з тим чи іншим кольором. Наприклад: зелений – саджати, вирощувати, доглядати; червоний – яскравіти, світити,
розмальовувати; жовтий – прикрашати, освітлювати, радувати.
Ми наблизилися до знайомої нам планети – Земля. Це єдина планета Сонячної системи, де існує
життя, адже є повітря та 74% займає вода. Землю ще називають Блакитною
планетою.
Земля
нам теж підготувала завдання, а виконавши його, ми дізнаємося чи може існувати
життя на інших планетах?
І група. Прочитайте. Дієслова яких способів
ужито в значенні наказового? Яких відтінків надають вони наказові, проханню,
побажанню?
1. Чи в простім конверті, чи по Інтернету написав
би, сину, з ким ти там і де ти (В. Бровченко). 2. Поспав би ще. Чого так рано?
(Григорій Тютюнник). 3. Чи не продали б ви тієї ялинки, що росте у вашім
садочку? (М. Коцюбинський). 4. Після уроків ви готуєтеся до тематичної
контрольної роботи! А завтра після екскурсії повертаєтеся до школи і знову-таки
готуєтесь! (З розмови).
ІІ група.
Прочитайте вислови семикласників.
Дієслова якого способу вжито у значенні дійсного? Поясніть.
1. Прийди я сюди вчасно, нічого б цього не було. 2.
А я й скажи під гарячу руку, що не виконав завдання. 3. Я візьми й підкажи йому
на уроці, а вчителька візьми й почуй мою підказку. Що тут почалося!
ІІІ група. Прочитайте. У значенні якого
способу вжито дієслова у неозначеній формі?
Стояти струнко! Дивитися прямо! Не озиратися!
Не розмовляти! Слухати мою команду!
• Прочитайте речення, дотримуючи правильної інтонації.
• Прочитайте речення, дотримуючи правильної інтонації.
Чи хочете ви дізнатися про планету, на якій може існувати
життя? Виявляється, що це – Марс. Він удвічі
менший за Землю. Є пори року, настає ранок, вечір. Середня температура на
планеті - 28 С.
Якщо на цій планеті
існує життя, давайте привітаємо її мешканців.
«Гра із сигналами»
Викладач читає подані нижче слова, роблячи після кожного
паузу, під час якої учасники гри повинні підняти кольорові картки – залежно від
того, до І чи ІІ дієвідміни належить дієслово. Учасники тієї групи,
що помилилася, повинні пояснити, чому вони зробили такий висновок.
(Зелений колір – І дієвідміна,
червоний – ІІ дієвідміна).
Віддати, написати, говорити, сіяти, різати, стояти,
шукати, падати, сипати, ходити, бігати, літати, радіти, плакати, сміятися,
говорити, співати, кричати, хотіти, стелити, боліти.
Вважаю, марсіанам
було приємно бачити ваше вітання. А нас чекає знайомство із п’ятою
планетою.
Юпітер – найбільша планета Сонячної
системи. Верхній шар складається з водню та кисню. Діаметр планети перевищує
діаметр Землі в 11 разів!
Юпітер підготував
вам творче завдання.
За 2 хвилини складіть послання-представлення
українського народу для інопланетян, використовуючи подані дієслова.
Знаємо, мають,
відображають, ґрунтуються, лежить, забезпечує, уособлює, поділитися, зберегти,
усвідомити, відчути, відкривається, дозволяє.
Ми наблизилися до чудової планети на ім’я Сатурн.
Ця планета газоподібна та унікальна у тому, що має так звані кільця. Давайте
вийдемо у відкритий космос (уявно) та пограємо.
Фізкультхвилинка.
«Снігова куля».
Учні кидають м’ячик один
одному,
називають будь-яке
дієслово, а той, хто отримує м’яча, пояснює перехідне чи неперехідне воно.
Нарешті ми наблизилися до двох планет Урана та Нептуна. Ці
планети виглядають та яскраво сяють як звичайні зірки.
Вони об’єднали свої
зусилля та підготували для вас останнє випробування.
«Знайти дієслова»
( Завдання:
вчитель читає текст, що проектується на мультимедійній дошці. Діти слухають, а
потім текст зникає, і діти записують в зошит
ті дієслова, які вони запам′ятали в тексті).
Коли у
другій половині XVIII ст. за наказом Катерини II російське військо підступно
зруйнувало Запорозьку Січ, легендарне козацтво задумало лишити по собі світлу
пам’ятку. І нею став прекрасний собор у Новомосковську - символ духовного генія
запорозького лицарства і нетлінна пам’ятка козацького зодчества. Наші предки
увічнили себе в неповторній красі цієї споруди, яка зачаровувала колись, чарує
і тепер кожного, хто заглибиться в мудрий задум цієї «гордої поеми степового
козацького зодчества». Він «ще повен далекою музикою,
гримить обвалом літургій, перелунює православними месами, піснеспівами, шепоче
жагою спокут, він ще повен гріхами, в яких тут каялись, і сповідями, і
сльозами, і екстазом людських поривів, надій..». Собор став символом душі людської, символом духовної краси.
- Собори душ
своїх бережіть, друзі… Собори душ!.. - каже закоханим Миколі і Єльці старий
учитель Хома Романович.
Виконати морфологічний розбір дієслів у групах (за алгоритмом).
Морфологічний
розбір дієслова
1.
Назва частини мови.
2.
З’ясувати значення, яке позначає аналізоване слово
-
дія;
-
стан як процес.
3.
Початкова форма
(неозначена форма).
4.
Морфологічні
ознаки:
-
Вид (доконаний,
недоконаний);
-
перехідність;
-
спосіб (дійсний,
умовний, наказовий);
-
час (теперішній,
минулий, майбутній);
-
особа (для дієслів
дійсного способу теп. І майб. Часу та дієслів наказового способу):
-
рід (для дієслів
дійсного способу мин. Часу та дієслів умовного способу);
-
число.
5.
Дієвідміна.
6.
Спосіб творення
дієслова.
7.
Синтаксична роль:
-
у словосполученні;
-
у реченні.
8.
Особливості вимови
і написання.
Наша космічна подорож завершується, ми повертаємось на Землю.
-
Що
нам, землянам, слід робити, щоб наш дім був затишним, спокійним? (Роздуми
учнів.)
5.
Підсумки уроку.
Ось і закінчилася
наша подорож. Що ми можемо покласти до багажу знань?
Учням пропонується Методика
незавершених речень.
Продовжіть речення:
-
З
цього уроку я запам’ятала, що…
-
Я
дізналася, що…
-
Я
впевнена, що…
-
Ми
повторили, що дієслово…
-
Дієслова
роблять нашу мову…
7.
Заповнення карток оцінювання .
Учитель. І пам’ятайте слова філософа Г.
Сковороди:
Жити слід так, щоб побачити
У жорстокому – ніжне,
У гіркому – солодке,
У мотлосі – милість,
У буйнощах – смак,
В отруті – поживу,
У смерті – життя,
У безчесті – славу.
І тоді в гості в наш спільний
дім не соромно буде запросити навіть марсіан.
8.
Домашнє завдання
Підготуватися до
контрольного оцінювання з теми «Дієслово».
Немає коментарів:
Дописати коментар