понеділок, 12 грудня 2016 р.

ТЕМА:  Ліс. Дерева, кущі, трав’янисті рослини. Хвойні й листяні ліси.
Мета:
Формування у дітей поняття „ліс”, „листяні ліси”, „хвойні ліси”, „мішані ліси”, „дерева”, „кущі”, „трав’янисті рослини”;
-збагачувати знання учнів про рослинність лісу своєї місцевості;
-виховувати естетичні почуття і дбайливе ставлення до природи;
-навчити класифікувати предмети.

Обладнання: Картини лісу, гербарій, роботи із засушених рослин і квітів, ілюстрації, виставка книг про рослини.


ХІД УРОКУ.
І. Організація класу до уроку
1.1 Поетична хвилинка  (учні розповідають вірші про ліс)
1.2. Прогноз погоди (виступ учня про погоду на сьогодні)
1.3. Мотивація навчальної діяльності

Учитель:
Сьогодні у нас незвичайний урок. На ньому ми будемо говорити про ліс. Дізнаємося про різні види дерев, кущів, трав. Про хвойні і листяні ліси. Про користь яку приносять вони нам. Про ліси нашої місцевості.
Рідна природа... Рідна земля... Зелений ліс, дзюркотливе джерельце, синьоока річка, чисті озера, ставки...
Ці слова сповнені глибокого хвилюючого змісту. Перед кожним з нас постає неосяжний, різноманітний світ рослин і тварин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси, високі гори.
Природа споконвічно не жаліє нам нічого, даруючи щедро всі свої дари...
А від нас щоденно просить лише одного, щоб до неї люди добрими були.
( Звучать мелодії лісу: голоси птахів, джерельця) Вчитель :
Пригадайте свою прогулянку до лісу. Ви помітили, що найвищі рослини -дерева. Під деревами ростуть кущі. А нижче стеляться різнобарвним килимом трави, зеленіють мохи. Між мохами, під листям ростуть гриби. Кожна група рослин утворює свій „поверх" - ярус.
Ліси поділяються на хвойні, листяні й мішані. А чому? Ви здогадалися?

Шумить верхами буйний ліс
 -Дуби, берези, буки.       
         Співає сойка, свище дрізд              І воркотять голуби.          
         Стрибає білка по верхах,    
       Дітей зозуля кличе.

Вітрець шепоче в галузках,   
       В яру потік мужиче.      
           Цілує сонечко листки,                   У кожній, теплій ласці.                 
                     Гриби наділи шапочки,           
                             Так само як у казці.
(М.Підгірянка)
(Шум, брязкіт, космічний звук. У класі з'являється інопланетянин). Інопланетянин:
Ой! Куди це я потрапила? Яка кругом краса! Все таке зелене барвисте, шумить дзвенить, гойдається! Я такого ще ніде, ні на якій планеті не бачила. Що це за планета така?

Мудрець: (виходить із-за дерева).
А ти хто такий? Звідкіль ти тут взявся?

Інопланетянин:
Я інопланетянин! Я житель планети „Омега із сузір’я „Центавра. Летіла у своєму космічному кораблі у космосі і побачила зелено-голубу планету. Вона мені так сподобалась, що я і вирішила приземлитися. Але куди я сіла, де приземлилась не знаю. А ти хто такий?

Мудрець:
Я, мудрець! Старожил найкращої планети у всесвіті, це планета Земля. А
приземлилась ти у чарівний Маньківський ліс „Стрілиця
. Він дуже великий і
красивий. Площа його                                          . У ньому багата рослинність. Ростуть переважно
листяні, широколисті дерева: липа, граб, ясен, дуб, клен, береза, осика; трапляються ялини, сосни; багато кущів: черемухи, вільхи, ліщини, калини, шипшини; і дуже велике різномаїття цілющих трав. У цьому лісі є 15 лісових галявин. Ось на одну із них „сонячну галявину ти і попала.

Інопланетянин:
Ой! Як тут красиво, як я хотіла б дізнатися про ваш ліс побільше. Мудрець:
Сьогодні у тебе є така можливість. Бо сьогодні незвичайний день. Це день коли всі рослини можуть між собою розмовляти. Сьогодні засідання „сонячної галявини". Якщо хочеш про все дізнатися так тихенька сідай і слухай.

Вірш Ліни Костенко „Цей ліс живий"

Цей ліс живий. У нього добрі очі. Шумлять вітри у нього в голові Старезні пні, кошлаті поторочі, Літопис тиші живуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці На білі вальси радісних беріз. І сонний гриб в смарагдовій куфайці Дощу напився і за день підріс. Багряне сонце сутінню лісною У просвіт хмар показує кіно. І десь на пні під сивою сосною Ведмеді забивають доміно. Малі озерця блискають не злісно, Колише хмара втомлені громи. Підемо поговоримо із лісом, А вже тоді я можу і з людьми

А придивись, будь-ласка у лісі всюди казка.

Сосна:
-я сосна. Одне із самих найкращих дерев на землі. Я росла ще тоді, коли не було на землі ще зелених лісів. Я маю міцне, довге коріння, яким я дістаю із глибин зелені поживні речовини. Мій стовбур дуже стрункий і високий, майже весь без гілля. По ньому підіймаються поживні речовини. І весь він пропитаний пахучим клейким соком, моєю смолою. Смола допомагає мені бути дуже міцною і мій стовбур не псують шкідники. А високо у верховітті у мене є вічнозелена крона. Із довгими пахучими, і колючими голками. Прикрашають мою крону кругленькі шишки - це мої діти. Там ховаються насінинки. Я багаторічне дерево. Люблю рости на піщаних ґрунтах. Моя хвоя і смола очищають і освіжають повітря. Робить його цілющим. Коли нас росте багато то нас називають - сосновим бором.
У мене є багато родичів хвойних їх на землі налічується близько 560 видів: це і ялина, смерічка, тис, ялівець, кедр, модрина. І знаєте ви що найвище дерево України є модрина європейська яка у 140 років мала висоту 54 метри. А найдовше живе в Україні тис ягідний, понад 4 тисячі років. Росте він в Івано-Франківській області.

Дуб:
А я, дуб! Наймогутніше дерево лісу! Я росту дуже повільно. Але я старожил цієї галявини. Дуби можуть жити до тисячі років. Мій стовбур не дуже стрункий, але він широкий і кремезний і дуже міцний, шорохуватий з глибокими бороздами. Гілки мої широко розкидані і покриті зеленим вощаним твердим листям. Восени на них з'являються мої діти - жолуді. В Маньківці на вулиці Павлова росте дубова алея, якій уже 200 років. Коли нас багато росте разом нас називають дібровами. Ми багаторічні дерева. Так у Черкаській області в селі Медведівка в урочищі Холодний яр росте дуб якому більше як тисячу років.

Береза:
А я, береза! Я маю білий стрункий дерев’янистий стовбур, покритий тонкою берестою. Гілки мої тонкі та довгі - ніби коси, спускаються до землі. Ранньої весни на них набрякають смоляні, пахучі бруньки і з’являються довгі сережки. Листки мої дрібненькі, серцевидні. А по білому стовбурі тече цілющий березовий сік. Коли нас росте разом багато, нас називають березняком. Живемо ми біля 50 років.
Калина:
А я, калина! Я кущ. Я не така висока і струнка як берізка. Бо у мене багато стовбурів. Я люблю зазвичай рости на схилах лісів, на берегах глухих лісових річок. Густі кущі калини вкриваються красивим широким листям. Якщо мене викопати у лісі і посадити біля криниці, в саду, то я добре приживусь і там. Цвіту я на весні красивими білими квітами, подібними на мережковий вінок. Пізньої осені на мені достигають величенькі червоні ягідки зібрані у китягу. Я багаторічна рослина. Живуть кущі калини до ЗО років.

Конвалія:
А я, конвалія! Я трав’яниста рослина. Я маю м"яке соковите стебло. Широкі продовгуваті темно-зелені листки. Славлюсь я тим, що маю дуже запашні дрібненькі квіти - дзвоники. В українців є легенда, ніби квіти конвалії виросли там де плакала дівчина, не дочекавшись козака з походу. Мої квіти мають дуже сильний, п’янкий запах. Я не терплю квітів сусідів біля себе.
Я багаторічна рослина. Хоча маю стебло і пропадаю на поверхні землі. Зате корінь мій живе у землі і чикає весни, щоб знову прорости.
Ми трав’янисті рослини ділимося на три види:
Однорічні - це ті, які живуть один рік і проростають на слідуючи весну із насінинки яка впала у землю. Це : горох, соняшник, щириця, лобода ...
Дворічні - це ті, які першого року життя проростають із насінини, але не квітнуть. Квіти і плоди з насінням з'являться в них на другий рік. Давши насіння, вони відмирають це : морква, капуста, петрушка, буряк...
Багаторічні - ці трав’янисті рослини мають цибулинки, бульби, кореневища. З них щороку виростають нові рослини. Вони квітують, дають плоди з насінням і відмирають. Це : суниці, сон-трава, кульбаба, пирій, кропива, підсніжник, пролісок, осот, тюльпан та інші.

(Діти - рослини роблять виставку етажів лісу).

Інопланетянин:
Ой, як це все цікаво!

Мудрець :
Тихо - тихо! Он послухай там хтось шепоче між собою. (Діалог між Ялиною і Горобиною)
-    Привіт, красуне - сусідко, горобино!
-    Привіт, ялино!
-    Ти чому так похилилась, зігнулась?
-    Ой подружко. Так оце важко мені стояти. Мої гілочки налились червоними важкими китягами ягід. Тобі он як добре, ти вільна.
-    Та у мене також є плоди. Правда їх не так багато як у тебе. Це мої шишки. У них я зберігаю своє насіння. А взимку і птахам для їжі згодяться. Зате ти подружко он яка красива. Нарядна. У намисті.


Прийшли на луг маленькі діти            І з них віночки наплели.

Дуб:
Могутній дуб, прадавній дуб Стоїть побіля яру.                  Розкинув свій листатий чуб, Чолом торкає хмару.



Конвалія:
Із зеленої сорочки,                  Що зіткав весною гай,               Білі дивляться дзвіночки,               Як зовуть їх відгадай.                Це конвалії у гаї                            На галявині цвітуть                     І ніде - ніде немає                         Кращих квіточок мабуть.          В них так пахощів багато, Цвіту свіжого, роси,                 Хай ростуть не буду рвати Шкода їхньої краси.

Діти: А я знаю скоромовки про квіти -Якось Яков сіяв мак, Так - сяк, абияк. Виріс ярий Яків мак Та щось поле як їжак.

У садочку барвінок,          На барвінку - втінок. Заберімо втінок, Вирвемо барвінок.

Флокси, Флокси на фланелі Фартушок зацвів у Нелі.      
     Із шифону шарфик в Галочки. А на нім рясні фіалочки.

Мудрець:
Зараз я перевірю чи ви добре себе знаєте. Відгадайте загадки: Горів у траві росистій Ліхтарик золотистий Світив і враз потух Перетворився в пух.   (Кульбаба)


Береза:
А моїми листочками, сережками, соком лікують хвороби печінки і шлунка, нирок і шкіри.

Сосна і ялина:
А із нашої хвої роблять заспокійливі ванни. Лікують хвороби шкіри. Шипшина:
А у мені дуже багато вітамінів, особливо вітаміну С. В мені використовують і квіти і особливо плоди шипшини для лікування хвороб нирок.

Інопланетянин:
Я зрозуміла, що ви всі - всі дуже корисні в лікуванні. А які із вас можна приготувати страви для птахів, звірів, людей.
Учитель:
Діти, давайте напишемо нашому інопланетному гостеві, що можна із рослин лісу приготувати. Складемо меню.

Учитель:
А тепер зачитайте свої страви. (Діти читають) Інопланетянин:
О, це мабуть дуже смачно. Я бачу ви все про себе знаєте. А чи є про вас пісні, чи вірші, загадки чи прислів’я ?

Мудрець:
Звичайно є, та ще й так багато. Ти от тільки послухай. Береза:
Про мене є пісні:   В полі береза стояла,
В полі кучерява стояла,            Люлі - люлі, стояла / 2р.
Калина:
Зацвіла в долині Червона калина...

Дуб:
Ой на горі, на високій
Кучерявий дуб стояв...                                                                                            

Пролісок:
Я перша квіточка весни          Я пролісковий цвіт.

Кульбаба:
Мов сонечко, чарівні квіти -Кульбаби в лузі зацвіли.
-    Моя краса не надовго! Восени осипиться моє дрібненьке листячко. Ягідки об"їдять птахи. І буду я зовсім не красива. Та ще й вітер шмагатиме взимку мене.
-    Не сумуй сестричко. Моє гілля завжди зелене. Я пригорну тебе до себе і захищу від вітру. А зараз схиляй на мене свої важкі гілочки з ягодами. Дивись як вони красиво на моїх гілках вабляться. Наче новорічні прикраси.

Фізкультхвилинка.

Учитель:
Діти, ви вже знаєте, що рослини називають зеленим дивом Землі. Дерева - це легені планети.
Давайте ми уявимо себе на місці рослинного світу лісу.
-    Як на вашу думку поводяться квіти, трава, коли на них світить весняне тепле сонечко?
-    А коли повіяв вітерець?
-    А як поводиться берізка, верба, коли вітер розчісує її коси?
-    А кремезний дуб, як стогне?
-    А як шумить ялина чи сосна?
-    А що вони роблять коли дує сильний вітер?
-    А як закривається на ніч кульбабка? (Діти демонструють)
-    А хто із вас найбільше знає назв дерев, кущів, трав. (Діти називають)
-    Я бачу що ви багато знаєте дерев. Але щоб про них знати більше і вивчати їх люди збирають гербарії з різних рослин. Ось я вам їх покажу.(Демонстрація гербаріїв). Роблять із засушених квітів та рослин різні аплікації, картинки, вироби. (Демонстрація виробів).
Ми з вами також їх робили.
А зараз ми побачимо хто з вас добре знається на рослинах. Я зав’яжу вам очі, а ви на дотик попробуйте впізнати листочок із якого дерева.
(Учитель дає поторгати листок, а учень на дотик дізнається).

Інопланетянин:
Ой які ви всі гарні. Ой які ви всі розумні.
а скажіть, а користь від вас яка є , чи ні?

Підсніжник:
Звичайно, є ! Ми всі дуже корисні. Нас використовують як корм для птахів і звірів, а також споживають в їжу люди.
Ми всі є лікарськими рослинами. Нами лікуються,птахи, звірі, люди.
Птахи і звірі нас вживають у сирому вигляді. А люди готують із нас відвари, настойки, мазі, варення від різних хвороб. І ми їм обов’язково допомагаємо.
От мене наприклад використовують як лікарську рослину від нервових хвороб та у хірургії.

Конвалія:
А мене називають квіткою хворого серця. Я лікую серцеві захворювання.
Настав час мені повертатись додому. Щоб ви порадили мені розповісти про вас моїм друзям? А ще краще давайте йому запишіть. ( на дошці таблиця накреслена, діти її заповнюють )

Учитель:
Поки ті учні пишуть з іншими пограємо: Продовжіть речення:
1.       Ліси з листяних дерев називають...(листяними)
2.       Ліси з хвойних дерев називають...(хвойними)
3.       Ліси з хвойних і листяних дерев називають...(мішаними)

Інопланетянин:
Мені у вас дуже сподобалося на цій сонячній галявині. І на згадку про себе, я залишу ось ці космічні зорі, (роздає зорі усім дітям ) і читає вірш : Яка природа! Кращого нема, Як річка й поле лісом оповиті І кращого нема нічого в світі, Коли людина творить це сама. Спасибі людям, що зростили ліс, За всі дуби, ялини в пишнім гіллі І за красу отих зелених кіс, В яких стоять гнучкі берізки білі.
Стебельце - шорстка драбинка.                У середині - червона вуглинка, Пелюстки блискучі, як лак,
Це квітує червоний....                                       (Мак)                                     

На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять.     ( Волошки )

На стеблинці волохатій
6 пелюсток лілуватих.
Гарна квітка - навіть в сні
Усміхається весні.
Хто це?                                          ( Сон - трава )

І маленькі, і старенькі                  Влітку, взимку, навесні                  Всюди вдягнені гарненько                        І зелені сукні всі.    (Ялина)

Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих ...    ( Берізки )

У якому лісі немає листя?   ( У хвойному )

Сам маленький, а шуба дерев’яна.    ( Ліщиновий горіх )

Інопланетянин:
А скажіть мені будь - ласка, ви цілий рік такі чи ні?
-    які фарби у лісі переважають весною?
-    Діти ( салатові, коричневі, сині, білі)
-    а влітку?
( зелені, різнобарвні квіти )
-  а восени?
( золотисті, багряні, жовті, пурпурні)
-  а взимку?
( білі і чорні і трішки червоні)
Підсумок уроку
Учитель :
Шановний інопланетянин. Ми для тебе зашифрували назви дерев. Попробуй їх прочитай. А ви лісові жителі допоможіть йому. ( Ребуси )

 - діти розгадують ребуси, дають відповіді на запитання
- готують свої запитання за темою уроку до інопланетянина.


Немає коментарів:

Дописати коментар