понеділок, 12 грудня 2016 р.

Тема. Як пов'язані довкілля і здоров'я людини.

Тема. Як пов'язані довкілля і здоров'я людини.
Очікувані результати.
На основі вивчення теми учні зможуть: розкривати, зв'язок між способом життя людини та її здоров'ям; висловлювати власну думку про те, що означає бути здоровою людиною; наводити приклади впливу довкілля на здоров'я людини; пояснювати негативний вплив шкідливих звичок на фізичне й моральне здоров'я людини.
Обладнання: підручник, дошка, крейда, папір, маркери, роздавальний і наочний дидактичний матеріал.
Основні поняття й терміни:здоров'я, спосіб життя, здоровий спосіб життя, шкідливі звички.

ХІД УРОКУ
І. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Дидактична гра «Переплутані літери».
Учитель малює на дошці три ребуси, у яких зашифровані назви вивчених ними понять. Учні мають прочитати зашифроване поняття, змінюючи порядок літер, і пояснити його значення.

Природа Екологія

ІІ. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.     Мотивація навчальної діяльності.
1.1.         Складання асоціативного куща до слова здоровя
1.2.         Учитель ознайомлює їх із записаним надошці визначенням поняття «здоров'я».
Здоров'я — стан організму і самопочуття людини, що визначаються тим, як функціонують її органи, і пропонує по черзі висловити власну думку про те, чи пов'язане здоров'я людини з навколишнім середовищем.
 Підсумовуючи відповіді учнів, учитель звертає увагу, що наприкінці уроку вони зможуть порівняти, як змінилося їхнє уявлення про взаємозв'язок між здоров'ям людини й довкіллям.
2. Представлення теми уроку та очікуваних навчальних результатів.
Учитель.  Сьогодні ви дізнаєтесь  про зв'язок між станом довкілля, способом життя людини та її здоров'ям
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.     Спосіб життя і здоров'я людини.
 Розповідь учителя.
Спосіб життя — сукупність певних дій і прийомів, які дають можливість людині здійснити що-небудь і досягти чогось. Роз'яснюючи зміст поняття, учитель наводить доступні й зрозумілі їм приклади різних видів способу життя людини.
Питання наявності зв'язку між способом життя людини та її здоров'ям розглядається учнями за підручником або у формі розповіді вчителя за його матеріалом із залученням наведеного матеріалу.
Додаткова інформація.
Існує мудрий вислів: «Молодість — то скарб, що містить усе». І справді, із цього часу в руках людини — її майбутнє. Які ідеали вона обере, якими знаннями, силою й здоров'ям запасеться,— таким і буде її подальше життя. Усім відомо: кволому недоступні спортивні рекорди, праця у важких умовах тощо. Тому кожному потрібне міцне здоров'я. А його, як кажуть, в аптеці не купиш, і подбати про нього слід саме замолоду.Слід пам'ятати, що людський організм має величезні запаси сил
та енергії. Із них, на думку дослідників, у своєму житті людина, як правило, реалізує Лише невелику частину; Відомий математик фон Нейман уважав, що мозок людини здатний умістити 1020 одиниць інформації, тобто запам'ятати зміст мільйонів томів величезної на¬укової бібліотеки.
Досить часто людина сама зменшує тривалість свого життя та його якість. «Ми вкорочуємо життя,— зазначав видатний фізіолог І. Павлов,— власною нестриманістю, безладністю, негідним став¬ленням до власного організму».
Відомі вчені І. Мечніков та О. Богомолець уважали, що нормаль¬на тривалість життя людини становить 150 років. Існує чимало прикладів, які підтверджують це припущення. Зокрема жительНагірного Карабаху на Кавказі РашидАбдулаєв вийшов на пенсію лише на 117-му році життя. Жителька села Агейрі в Азербайджані АфрузГасанова навіть у 140-літньому віці не полишала ткати ки-лими. ЧоккеВаліханов із Кабардино-Балкарії вперше зійшов на найвищу вершину Кавказу — Ельбрус — 14-річним хлопчиною, а повторив сходження через 100 років. А хіба не вражає уяву титанічна праця в похилому віці видатних митців і вчених? До 89 років створював свої шедеври італійський скульптор Мікеланджело, до 94 — венеціанський художник Тиціан, до 82 — російський письменник Лев Толстой. І в 90-річному віці плідно працював англійський мислитель Томас Гоббс, і у 84 роки здійснював геніальні винаходи американський учений Томас Едісон.
Наведених прикладів, імовірно, достатньо для того, щоб переко¬натися, яким дивовижним скарбом є дароване нам здоров'я. Проте збереження його впродовж життя залежить від цілеспрямованих зусиль самої людини.
Колективна робота учнів за підручником.
Коментоване читання учнями тексту підручника «Як пов'язані спосіб життя та здоров'я людини»
 Відповіді на запитання:
1) Чи поділяєте ви твердження, що «найціннішим для кожної людини є її здоров'я»? Чому?
2) Поясніть, як ви розумієте українські прислів'я:
«Здоров'я всьому голова»;
«Не просимо в Бога хліба, а просимо здоров'я».
3) Відомий французький учений Ф. Бекон ще в XVIст. висловив думку: «Або люди зроблять так, щоб було менше диму, або дим зробить так, що стане менше людей». Від якої небезпеки автор намагався застерегти людей? Чи не втратило свого значення це застереження сьогодні? Чому?
4) Як пов'язані між собою духовний і фізичний стан людини? На¬ведіть приклади.
2. Що означає бути здоровою людиною.
Учитель пропонує учням дати відповіді на запитання та виконати завдання:
1) Яку людину вважають здоровою? ,
2) Складіть перелік ознак, які властиві здоровій людині.
3) Від чого, на вашу думку, залежить здоров'я людини?
4) Якою мірою здоров'я людини залежить від неї самої? Обґрунтуйте свою думку.
Розповідь учителя.
Здоровий спосіб життя — постійне дотримання й здійснення людиною певної сукупності заходів, спрямованих на зміцнення свого організму й підвищення якості життя. Серед найважливіших заходів, із якими пов'язується здоровий спосіб життя, є правильне харчування, дотримання норм особистої гігієни, фізичні навантаження, загартування, відсутність шкідливих звичок і турбота про свій духовний стан.
У Давній Індії у Ведах (збірниках священних текстів давніх аріїв) наведені рекомендації щодо того, як людина може зберегти міцне здоров'я. Найважливішою підставою для того, щоб прожити довге й повноцінне життя, індійські мудреці вважали моральність людини. Учитель пропонує учням пригадати, що таке моральність, і висловити власну думку про те, як вона забезпечує здоровий спосіб життя людини.
Додаткова інформація.
Наведені цікаві факти вчитель використовує для поглиблення уявлень учнів про здоровий спосіб життя.
• Під нігтями людини скупчуються близько 350—400 млн мікробів. У тих, хто має звичку обкушувати нігті, мікроби потрапляють до шлунково-кишкового тракту й починають там бурхливо розмножуватися. Саме тому необхідно позбутися цієї шкідливої звички, ретельно мити руки з милом (від цього гине понад 80 від¬сотків мікробів) і коротко підстригати нігті, які за добу вироста¬ють на 0,1—0,4 мм.
• Організм людини підпорядкований певним біоритмам. Розумова й фізична діяльність людини буде найвищою між 5 і 6, 11 і 12, 16 і 17, 20 і 21 годинами, а найнижчою між 2 і 3, 9 і 10, 14 і 15, 18 і 19, 22 і 23 годинами. Крім цього, слід ураховувати те, що є люди, яким краще працювати зранку (їх називають «жайворонками»), і ті, які досягають найвищих результатів у пізні, нічні години (за ними узвичаїлася назва «сови»).
• Доведено, що перевантаження не діє на організм так згубно, як пасивність і лінощі. Ледарі ніколи не стають довгожителями, оскільки за пасивного «відпочинку» в організмі порушуються важливі фізіологічні функції, і людина недостатньо компенсує витрачену раніше енергію.
• Упродовж доби людина вдихає близько 12 тис. літрів повітря. При цьому 1 м3 повітря на вулиці містить 10—20 тис. мікробів. У шкільному класі на початку уроку 1 м3 повітря має близько 2500 мікробів, а наприкінці заняття — близько 13 500 мікробів. Якщо в шкільному класі перебуває один учень із гострою респіра-торною вірусною інфекцією, він може заразити 10—15 учнів.
• Важливою фізіологічною потребою, засобом, який краще за ліки поновлює фізичні й духовні сили людини, є сон. Для біль¬шості підлітків найкращий час для сну — із 22-ї години вечора до 7-ї ранку. При цьому якщо людина, наприклад, спить у не провітреній кімнаті, її нервові клітини не забезпечуються необхідною кількістю кисню, і користь від такого спання буде невели¬кою. Вечеряти треба не пізніше ніж за дві години до сну! Навіть незначне порушення сну викликає втому, порушення уваги, утрату коркової пам'яті та інші розлади психіки. Після 90 годин безсоння розпочинаються галюцинації, після 100людина не може виконувати навіть найпростіші інтелектуальні завдання, після 117 — порушується свідомість, після 200 — виникають симптоми розладу психіки.
• Важливе значення для здорового способу життя має загарту¬вання організму. На Русі з прадавніх часів чергували купання в жарких лазнях із розтиранням снігом чи ополіскуванням у кри¬жаних ополонках. Літописець Нестор у «Повісті минулих літ» писав: «Дивовижне я бачив у слов'янській землі... Бачив лаз¬ні дерев'яні, і розпалять їх дочервона, і роздягнуться, і будуть голі... і підіймуть на себе пруття гнучкі, і б'ють себе самі... ледь злізуть... обіллються водоюстуденою... і цим здійснюютьомовення собі, а не муку». Наші предки добре знали також і про благотворний вплив сонячних променів на організм. Слов'яни-язичники шанували Ярила — бога сонця, який, за їхніми уявленнями, випромінював могутню силу, що додавала здоров'я людині. При розкопках давніх міст у Криму знайдено солярії — спеціально відведені місця для засмагання.
Робота в парах.
Картка 1
Один хлопчик від народження був дуже хворобливим. Він часто хворів на застуду, був слабким і кволим. Одного разу, хворіючи вдо¬ма, він вирішив змінити своє життя, власними зусиллями подолати свою хворобливість, стати міцним і здоровим...
Продовжте розповідь про те, якими діями він досяг поставленої мети.
Картка 2
Інший хлопчик від народження був міцним і сильним. Проте через власну поведінку він із часом утратив своє здоров'я.
Розкажіть про те, якими діями цей хлопчик міг утратити своє здоров'я.
Після обговорення результатів виконання завдань учні за допомогою вчителя колективно складають рекомендації для тих, хто хоче дотримуватися здорового способу життя й бути здоровою людиною. Складені учнями рекомендації доцільно записати в зошиті або виві¬сити в класі у вигляді плакату.
3. Які звички є шкідливими.
Розповідь учителя.
Життя в людини лише одне. Людина своїми зусиллями здатна про¬жити досить довго і залишатися при цьому здоровою. Проте дуже часто своїми нерозумними діями люди скорочують собі життя. Небезпечні для життя людини дії, які руйнують її здоров'я та мають систематич¬ний характер, називаються шкідливими звичками. (Учитель пропонує назвати учням звички, які вони вважають шкідливими.)
Найнебезпечнішими серед шкідливих звичок є вживання спирт¬них напоїв, паління тютюну та наркоманія.
Пристрасть до алкоголю вкорочує вік людини на 15—20 років. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, від третини до половини хворих, що лікуються в психіатричних лікарнях і клініках, це алкоголіки або люди із загостренням інших нервово-психічних захво¬рювань, спричинених уживанням спиртного. Алкоголізм став Третьою за кількістю причиною смертності людей, поступаючись лише злоякісним пухлинам і захворюванням серцево-судинної системи. Люди, що вживають спиртне, хворіють на 20—30 відсотків частіше, ніж звичайно. У 18 разів частіше під дією алкоголю в людей розвиваються захворювання органів травлення.
Визначний давньоримський мислитель Сенека свого часу влучно зауважив, що пияцтво — це добровільне божевілля. Не дивно, що й переважна більшість правопорушень, злочинів, травм, катастроф і аварій відбувається в стані сп'яніння.
Дуже жахливим є те, що зловживання спиртним спричиняє народження неповноцінних дітей. Болгарський лікар навів такі дані своїх спостережень: у 23 хронічних алкоголіків народилося 15 мертвих дітей і 8 потвор.
Тютюнопаління також має жахливі наслідки. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, від хвороб, які воно викликає, щороку помирає близько мільйона людей, тож недарма його називають «чумою XXI століття». Курці, приміром, у дев'ять разів частіше ги¬нуть від раку, у 10 разів частіше хворіють на виразку шлунку, удвічі частіше вмирають від інфаркту, ніж люди, які не палять.
Хронічні розлади органів дихання, які важко піддаються лікуванню, виснаження нервової системи, погіршення пам'яті, порушення смаку, зору,слуху, розвиток багатьох інших недугів — ось результат перебування тютюнового диму в організмі людини. До того ж чимало цих захворювань розвиваються приховано, і тютюнова інтоксикація може позначитися на здоров'ї людини навіть через десятки років.

Учені стверджують, що одна випалена сигарета вкорочує вік людини на 12 хвилин, а систематичне паління забирає не менше ніж п'ять років життя. Американські вчені дослідили, що в юнаків, які,заохотилися до тютюну, на 5 % знижується обсяг пам'яті, на 4,5 — здатність до навчання, на 5,5 — точність у виконанні матема¬тичних дій. Російські вчені обстежили 50 учнів 7—8 класів. Серед них курці складали понад третину, із яких не встигали в навчанні 26,4 %.
Надзвичайно шкідливо впливає тютюнопаління на жіночій організм. Німецькі вчені дійшли висновку, що жінки, які палять, старіють майже в 10 разів швидше.

Розповідь учителя.
Наркотики цілком виправдовують ту другу назву, яка закріпилася за ними у світі — «біла смерть». Адже від наркотичних засобів людина деградує в 15—20 разів швидше, ніж від алкоголю. Вони атрофують мозок, руйнують кров, у тих, хто вдихає їх разом із цигарковим димом, виникають злоякісні пухлини дихальних шляхів.Людина, яка один раз спробувала наркотики, як правило, цим не обмежується, і повертається до цього заняття ще і ще, постійно втішаючи себе ілюзією, що при першому ж бажанні зможе покінчити з цією згубною пристрастю. Але з тенет «білої смерті» вирватися дуже й дуже нелегко.
Щонайменше 90 % хворих, які намагаються вилікуватися від наркоманії, стверджують, що ніколи б не ступили на цю стежку, якби знали, що на них чекає. Термін «наркоманія» походить від двох грецьких слів: «нарке»—заціпеніння, оніміння й «манія» — безумство, божевілля. Справді, уживання наркотиків викликає штучне піднесення настрою, за якого спотворюється сприйняття кольору, форм предметів, звуків, часу, простору, життєвих ситуацій, стосунків між людьми тощо. Розладнується увага, послідовність мислення. Для того щоб досягти наркотичного піднесення, щоразу збільшують, й усі думки наркомана зводяться до того, як і де дістати чергову порцію дурману. Без неї він уже не може існувати, тому здатний на будь-який учинок, навіть злочин, аби задовольнити свою потребу в наркотиках.
Оскільки наркотики паралізують волю людини, допомогти їй можуть друзі, товариші. Лише вони зможуть переконати в необхідності лікуватися від згубної звички. Від їх принциповості залежить життя людини.
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Підбиття підсумків
Як змінилися ваші уявлення про взаємозв'язок між здоров'ям і довкіллям, а також що нового ви дізналися про здоровий спосіб життя та шкідливі звички?
2. Оцінювання результатів уроку.
Відповіді  на запитання.
1) Як фізичне здоров'я людини пов'язане з її духовним станом?
2) Які звички притаманні людині, що веде здоровий спосіб життя?
3) У чому полягає небезпека шкідливих звичок для людини?







Немає коментарів:

Дописати коментар